Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki- ZIP 2.0
Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0
12 grudnia 2024 r. Uniwersytet Warszawski i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00). W ramach projektu wsparciem objętych zostanie 47 kierunków studiów ze wszystkich jednostek dydaktycznych Uniwersytetu.
W ciągu najbliższych pięciu lat (2025-2029):
- programy tych studiów zostaną dostosowane do zmieniających się oczekiwań i kompetencji studentów, potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
- studenci skorzystają z oferty dodatkowych zajęć prowadzonych w nowoczesnych formach (projekty, warsztaty, laboratoria), wyjazdów do innych ośrodków akademickich i kluczowych dla UW partnerów biznesowych, pomocy mentorów-praktyków i środków służących do finansowania kosztów badań naukowych,
- wykładowcy rozwiną swoje kompetencje informatyczne i dydaktyczne, w tym związane z kształceniem wspierającym zieloną transformację,
- zmodernizowane zostanie kształcenie językowe realizowane w trybie zdalnym,
- podjęte zostaną działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out).
Cel główny projektu:
wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów.
Cele szczegółowe projektu:
- utworzenie 7 nowych kierunków studiów dla rozwijającej się gospodarki, zielonej i cyfrowej transformacji
– Ochrona Przyrody
– Laboratorium praktyk tekstowych
– Leki biologiczne
– Master in English Language Teaching
– Digital Marketing
– Ochrona zwierząt
– Analityka Biznesowa - modyfikacja 40 programów kształcenia, polegająca na dostosowaniu do aktualnych potrzeb gospodarki i rynku pracy
– Optometria i optyka okularowa
– Międzywydziałowe Studia Ochrony Środowiska
– Geografia
– Geologia stosowana
– Informatyka
– Chemia medyczna
– Kierunek lekarski
– Matematyka
– Chemiczna analiza instrumentalna
– Bioinformatyka i biologia systemów
– Chemia jądrowa i radiofarmaceutyki
– Historia kultury w dobie humanistyki cyfrowej
– Kognitywistyka
– Studia miejskie
– Filologia nowogrecka
– Organizowanie rynku pracy
– Psychologia
– Socjologia życia publicznego
– Historia i kultura Żydów
– Nauczanie języków obcych
– Ekonomia, nowa specjalność “Analityka biznesowa” i “Ekonomia społeczna”
– American Studies
– Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
– Orientalistyka – indologia
– Archeologia
– Międzykulturowe studia filologiczne
– Lingwistyka stosowana (specjalność PJM)
– Logistyka i administrowanie w mediach
– Profilaktyka społeczna i resocjalizacja
– Prawo
– Ekonomia, nowa specjalność “Analityka biznesowa”
– Kulturoznawstwo Europy Środkowo-Wschodniej
– Logistyka i administrowanie w mediach
– Socjologia stosowana i antropologia społeczna
– Administracja
– Dziennikarstwo i medioznawstwo - podniesienie kompetencji 4830 studentów wybranych kierunków studiów dzięki dodatkowym, praktycznym elementom kształcenia
- zwiększenie świadomości kandydatów na studia oraz studentów w zakresie znaczenia kształcenia uniwersyteckiego oraz aktualnych potrzeb gospodarki i rynku pracy, ukierunkowane na ograniczanie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki
- podniesienie kompetencji 620 nauczycieli akademickich zaangażowanych w realizację procesu kształcenia na wybranych kierunkach studiów w zakresie zielonej i cyfrowej transformacji oraz nowoczesnej dydaktyki.
Główne rezultaty projektu:
- utworzenie 7 nowych i zmodyfikowanie 40 we współpracy z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego programów kształcenia
- podniesienie kompetencji min. 3671 studentów i 496 nauczycieli akademickich na kierunkach studiów objętych wsparciem
- wdrożenie nowych i zmodyfikowanych e-lektoratów, zajęć praktycznych i programów mentoringowych dla studentów
- przygotowanie narzędzi służących lepszej komunikacji z kandydatami na studia
- opracowanie przykładowych elastycznych ścieżek kształcenia studentów na kierunkach studiów objętych wsparciem.
Grupy docelowe projektu:
- studenci kierunków studiów I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich objętych wsparciem w projekcie
- nauczyciele akademiccy, przedstawiciele kadry zaangażowanej w proces kształcenia na nowych kierunkach i modyfikowanych kierunkach kształcenia