Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Raport nt. działań rozwojowych zrealizowanych dla pracowników UW w okresie 1.07.2021-30.06.2022 r.

Kategoria: Administracja, bibliotekarze i obsługa, Nauczyciele akademiccy, Raporty i sprawozdania

Na mocy Zarządzenia Rektora nr 85 z dn. 18 maja 2021 r. w sprawie zasad podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Uniwersytetu Warszawskiego wprowadzony został system sprawozdań dotyczących prowadzonych w jednostkach organizacyjnych działań rozwojowych dla pracowników. Dane do sprawozdań są zbierane od jednostek organizacyjnych UW co pół roku (począwszy od 1 lipca 2021 r.), poprzez serwis internetowy „Szkolenia UW” stworzony przez Centrum Kompetencji Cyfrowych we współpracy z Biurem Spraw Pracowniczych.

 

1. OGÓLNE PODSUMOWANIE

We wskazanym okresie w Uniwersytecie Warszawskim zakończono działania rozwojowe, w ramach których pracownicy uczelni wypełnili łącznie 6 974 miejsca. Poniższy wykres prezentuje 10 jednostek, które przygotowały najszerszą ofertę ogólnodostępną wg liczby wypełnionych miejsc w działaniach rozwojowych. Spośród jednostek UW zdecydowanie najwięcej działań rozwojowych zostało przygotowanych przez Biuro Spraw Pracowniczych, następnie przez Dział Organizacji Zasobów Informacyjnych (ochrona danych osobowych), a następnie Biuro Obsługi Badań.

wykres - 10 jednostek, które przygotowały najszerszą ofertę ogólnodostępną wg liczby wypełnionych miejsc w działaniach rozwojowych

Należy podkreślić, że większość działań rozwojowych realizowana jest przez zatrudnionych w UW trenerów i lektorów, a działania realizowane siłami zewnętrznymi stanowią nieco ponad 10% oferty (wg miejsc szkoleniowych).

Źródła finansowania

Działania rozwojowe były finansowane z 2 głównych źródeł zewnętrznych, a ponadto z programu IDUB oraz z pozostałych środków własnych UW (licząc wg liczby wypełnionych miejsc):

wykres - źródła finansowania działań rozwojowych wg liczby wypełnionych miejsc szkoleniowych

Sprawozdawczość nie obejmuje informacji o kosztach działań rozwojowych.

 

2. SZKOLENIA I KURSY

W omawianym okresie realizowano prawie wyłącznie szkolenia i kursy z pominięciem innych form takich jak coaching, mentoring, studia, itp. Dotyczyły one szerokiego spektrum obszarów tematycznych, których udział (wg liczby miejsc szkoleniowych) prezentuje poniższy wykres:

wykres - obszary tematyczne wg liczby wypełnionych miejsc szkoleniowych

Wśród obszarów tematycznych dominowały szkolenia i kursy z obszaru zarządzania i specjalistyczne (odpowiednio 27,2% i 24,2%).

W obszarze zarządzania w okresie 1.07.2021-30.06.2022 r. ukończono większość działań skierowanych do kadry zarządzającej i kierowniczej w ramach takich programów rozwojowych, jak: Akademia Dziekanów, Akademia Zarządzania Dydaktyką Akademicką oraz Akademia Liderów. W obszarze tym znalazły się również inne programy, m. in. przeprowadzona dla nauk przyrodniczych Akademia Rozwoju Kompetencji Liderów Nauki oraz szkolenia dot. zarządzania projektami badawczymi, w tym finansowania i rozliczania grantów.

Tematy specjalistyczne to głównie szkolenia dot. ochrony danych osobowych, księgowości i finansów, prawa i audytu oraz związane z zawodami wymagającymi specyficznych uprawnień.

Kolejne trzy grupy obszarów merytorycznych obejmowały łącznie 32,9% wypełnionych miejsc szkoleniowych – są to: obszar rozwoju kompetencji społecznych i osobistych, obszar szkoleń informatycznych/IT oraz kursów językowych. W grupie szkoleń z kompetencji społecznych i osobistych znalazły się także szkolenia promujące w UW postawy równościowe, w których wzięło udział 36 pracowniczek i pracowników.

Ostatnie trzy grupy to: szkolenia dydaktyczne, dotyczące pracy badawczej i mieszane – odpowiednio stanowiły 7%, 5,7% oraz 3% miejsc wypełnionych przez pracowników UW.

 

3. UCZESTNICY SZKOLEŃ i KURSÓW

wykres - liczba wypełnionych miejsc szkoleniowych w podziale na grupy pracowników

W okresie 1.07.2021-30.06.2022 r. pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi wypełnili niemal dwukrotnie więcej miejsc szkoleniowych niż nauczyciele akademiccy. Było to możliwe m.in. za sprawą programu Akademia Liderów, w ramach którego zrealizowano kilkadziesiąt szkoleń, oraz licznych szkoleń specjalistycznych, m.in. z zachowania w sytuacjach kryzysowych i zasad udzielania pierwszej pomocy.

Udział pracowników obu grup w szkoleniach z poszczególnych obszarów tematycznych prezentuje poniższy wykres (wg liczby wypełnionych miejsc):

wykres - udział pracowników w szkoleniach z poszczególnych obszarów tematycznych w podziale na grupy pracownicze

Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi stanowili dominującą grupę uczestników w prawie wszystkich grupach obszarów tematycznych. Wyjątek, z oczywistych powodów, stanowi grupa szkoleń dydaktycznych i dotyczących realizacji badań. W przypadku tych ostatnich, pracownicy niebędący nauczycielami  mogli uczestniczyć w szkoleniu tylko w przypadku, gdy ich zadania związane były z realizacją badań w Uniwersytecie Warszawskim i byli to przede wszystkim pracownicy badawczo-techniczni.

Analizując udział nauczycieli akademickich w szkoleniach i kursach wg grup lub stanowisk zatrudnienia, miejsca na szkoleniach i kursach najczęściej zajmowały osoby zatrudnione na stanowiskach: adiunktów (60%), profesorów uczelni (12%), starszych asystentów (10%) i asystentów (8%) oraz profesorów (5%). Pozostałe 5% miejsc szkoleniowych wypełniły osoby na stanowiskach lektorów, instruktorów, badaczy i profesorów wizytujących oraz docentów. Szczegółowe dane prezentuje poniższy wykres (wg liczby wypełnionych miejsc):

wykres - udział nauczycieli akademickich w szkoleniach i kursach wg stanowisk zatrudnienia

W grupie pracowników niebędących nauczycielami akademickimi 81% uczestników stanowiły osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych. Drugą najliczniejszą grupą byli bibliotekarze (7%). Pozostałe grupy stanowią łącznie 11 % uczestników (wg liczby wypełnionych miejsc):

wykres - udział pracowników niebędących nauczycielami akademickimi w szkoleniach i kursach wg stanowisk zatrudnienia

Udział w działaniach rozwojowych według płci

Ogółem wśród wszystkich wypełnionych miejsc na szkoleniach i kursach mężczyźni stanowili 24% uczestników, kobiety zaś 76%:

wykres - udział w działaniach rozwojowych według płci

Proporcje płci są nieco bardziej zrównoważone w grupie nauczycieli akademickich (M: 31%, K: 69%) niż w grupie pracowników niebędących nauczycielami (M: 21%; K: 79%).

Porównanie tych danych ze strukturą płci wśród zatrudnionych na koniec 2021 r. pokazuje, że w grupie pracowników niebędących nauczycielami akademickimi na jednego mężczyznę przypadło przeciętnie 0,66 szkolenia/kursu, a w grupie nauczycieli akademickich 0,36 szkolenia/kursu. W przypadku pracowniczek, w grupie pracowników niebędących nauczycielami na jedną kobietę przypadło przeciętnie 1,5 szkolenia/kursu, dwukrotnie więcej niż w grupie nauczycieli, gdzie na jedną kobietę przypadło przeciętnie 0,85 szkolenia/kursu:

wykres - przeciętny udział kobiet i mężczyzn w szkoleniach i kursach w podziale na grupę pracowniczą

Wydaje się, że różnice w poziomie udziału kobiet i mężczyzn w szkoleniach/kursach można w przypadku pracowników niebędących nauczycielami akademickimi wyjaśnić tym, że najczęściej w szkoleniach uczestniczą osoby zatrudnione w grupach silnie sfeminizowanych (np. administracja), a w niewielkim stopniu pracownicy z grup zmaskulinizowanych np.: strażnicy czy robotnicy.

W grupie nauczycieli akademickich przynajmniej częściowym wyjaśnieniem jest wysoki udział w szkoleniach pracowników na stanowiskach asystentów i adiunktów, zajmowanych nieco częściej przez kobiety niż mężczyzn. Nie jest to jednak wyjaśnienie w pełni satysfakcjonujące. Wydaje się, że wyjaśnieniem znacznie większej aktywności w grupie kobiet przyniesie informacja na temat liczby jednostek, których pracownicy najchętniej uczestniczą w szkoleniach/kursach.

wykres - 10 jednostek UW, z których nauczyciele akademiccy wykorzystali najwięcej miejsc szkoleniowych

Powyższe dane pokazują wyraźnie, że w grupie nauczycieli akademickich w szkoleniach chętniej uczestniczą pracownicy wydziałów, w których strukturze zatrudnienia przeważają kobiety.

W przypadku pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, najczęściej szkoliły się osoby wykonujące swoje obowiązki w jednostkach:

wykres - 10 jednostek, z których pracownicy niebędących nauczycielami akademickimi wykorzystali najwięcej miejsc szkoleniowych

Lista jednostek, których pracownicy wypełnili najwięcej miejsc na szkoleniach, jest pochodną w niektórych przypadkach wielkości zatrudnienia w jednostce, a w innych olbrzymim zainteresowaniem rozwojem kompetencji wśród ich pracowników. Przykładem tej drugiej sytuacji jest grupa bibliotekarzy, która z dużym zaangażowaniem uczestniczy w szkoleniach i kursach.

 

4. UDZIAŁ W POZOSTAŁYCH FORMACH DZIAŁAŃ ROZWOJOWYCH

W ramach pozostałych form działań rozwojowych, jesienią 2021 r. rozpoczęto realizację doradztwa w formie coachingu. Wsparcie było finansowane ze środków programu ZIP i stanowiło uzupełnienie programów Akademii Dziekanów i Akademii Zarządzania Dydaktyką Akademicką. Uczestnikami coachingu byli dziekani i prodziekani, kierownicy jednostek dydaktycznych i dyrektorzy szkół doktorskich. Do 30 czerwca 2022 r. doradztwo w formie coachingu ukończyło 20 osób.

Ponadto spotkania w formie coachingu grupowego na temat zamówień publicznych były prowadzone dla 24 pracowników Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW.

W okresie 1.07.2021-30.06.2022 r. studia podyplomowe ukończyło 8 osób zatrudnionych w grupie nauczycieli akademickich oraz 26 osób z grupy pracowników niebędących nauczycielami akademickimi. Duża część z nich była absolwentami studiów realizowanych, w ramach programu ZIP, przez Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych (25 osób).

Z innych źródeł wiadomo, że w omawianym okresie skierowano na studia niestacjonarne lub podyplomowe 15 pracowników, w tym 5 będących nauczycielami akademickimi (działania te zakończą się w kolejnych okresach sprawozdawczych). W porównaniu do liczby zatrudnionych w Uniwersytecie są to liczby niewielkie.

 

5. PLANOWANE DZIAŁANIA W KOLEJNYM OKRESIE

W kolejnym okresie sprawozdawczym (II poł. 2022 r.) planowana jest realizacja drugiej, zmienionej edycji programu Młodzi Dydaktycy. Dostępnych będzie także kilka nowości, m.in. szkolenia dla dydaktyków prowadzących zajęcia dydaktyczne dla wielokulturowych grup studentów, także w języku obcym. Znacznie poszerzona zostanie oferta kursów językowych przede wszystkim dla badaczy.

Dla pracowników będących na początku kariery naukowej przygotowano „Program dla młodych badaczy w naukach społecznych” realizowany przez Centrum Doskonałości w Naukach Społecznych we współpracy z Instytutem Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca i przy wsparciu Biura Spraw Pracowniczych. Uczestnicy programu uzyskają możliwość współpracy z mentorem i konsultacji z doradcą ds. ścieżki rozwoju kariery naukowej. Wspólnie z nimi będą wypracowywać indywidualne modele kariery naukowej wykorzystując przy tym narzędzie pozyskane z Uniwersytetu w Kopenhadze w ramach współpracy w sojuszu 4EU+.

Prowadzony jest także konkurs do I edycji Programu dla młodych badaczek i dydaktyczek, którego celem jest zaadresowanie zjawiska utraty zaangażowania kobiet w rozwój kariery naukowej. W obu wymienionych powyżej programach planowane są warsztaty dla mentorów. W II poł. 2022 r. rozpoczynają się także przygotowania do programu dla promotorów w szkołach doktorskich, co pokazuje koncentrację na młodych badaczach oraz na mentorach/promotorach jako tej grupie, która młodych badaczy wspiera na początkowym etapie kariery.

Pod koniec 2022 r. planowane jest rozpoczęcie badania potrzeb szkoleniowych dotyczących promotorów i promotorek rozpraw doktorskich prowadzonych w szkołach doktorskich UW oraz osób przygotowujących się do pełnienia tej roli. Badanie obejmie dwa etapy: anonimową ankietę przeprowadzoną drogą elektroniczną oraz zogniskowane wywiady grupowe. Pierwsze szkolenia będą realizowane w marcu 2023 r. Działanie jest finansowane ze środków programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” w Uniwersytecie Warszawskim.

W grupie pracowników niebędących nauczycielami akademickimi bardzo potrzebną nowością będą liczne, wysokospecjalistyczne szkolenia IT dedykowane przede wszystkim informatykom i programistom w UW, a realizowane przez wyłonioną w przetargu firmę szkoleniową.

Nadal prowadzone będą na szeroką skalę szkolenia językowe, specjalistyczne oraz szkolenia z rozwoju kompetencji społecznych i osobistych, w tym szkolenia z wielokulturowości. Kontynuowane będą szkolenia dla dziekanatów ds. studenckich, a także szkolenia z zachowania w sytuacjach kryzysowych.

Należy zaznaczyć, że część szkoleń dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi realizowana jest w formie wyjazdowej – w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach – co sprzyja wymianie doświadczeń i bliższemu zapoznaniu się uczestników szkoleń, realizując postulat zbliżenia pomiędzy administracją ogólnouniwersytecką i administracją wydziałów oraz innych jednostek organizacyjnych.